Jobee.sk

Magazín o práci a kariére

PR

Ako si zariadiť home office pracovňu

Niekto sa možno bude čudovať, ale práca z domu môže byť často ešte náročnejšia ako priamo na pracovisku. Home office vám síce ušetrí čas a energiu, ktorú by ste inak investovali do cestovania, avšak domáce prostredie vám zase môže prácu sťažiť neustálym rozptyľovaním. Ako tomu zabrániť a ako si zariadiť efektívnu home office pracovňu, si povieme v našom článku.

 

Vyhraďte si svoje miesto na prácu

Na pracovisku sa cítite ako v práci. A rovnaký pocit by ste si mali navodiť aj doma. Aj tu treba mať svoje miesto – vlastný stôl, počítač, tlačiareň, kancelárske potreby… To všetko samozrejme s podmienkou, že tieto veci budete môcť využívať výhradne iba vy. A nie každý deň hľadať svoje perá a ceruzky niekde po detskej izbe.

Vaše vlastné pracovné miesto doma bude zároveň iným členom rodiny signalizovať, že pokiaľ sa v ňom nachádzate a sedíte za svojím stolom, tak pracujete a nikto vás nemá rušiť. V prvom rade potrebujete mať svoj kľud na prácu a čo najmenej rušivých vplyvov, napríklad v podobe zvedavých otázok detí.

Hoci žijeme v dobe, ktorá home officu praje a ešte len bude priať, je naivné myslieť si, že plnohodnotne môžete pracovať aj napríklad z postele, či z gauča. Obe tieto miesta má totiž váš mozog podvedome zafixované ako miesta relaxu, a tomu prispôsobuje aj úroveň vašej aktivity. V týchto miestach sa preto môžete s efektívnou prácou rozlúčiť. A nepoďakujú sa vám ani oči alebo chrbát. Aj kvôli tomu je dôležité zriadiť si vo svojej domácnosti váš osobný kútik na prácu.

TIP

Ak vám priestorové možnosti bytu neumožňujú vyhradiť si na prácu celú miestnosť, môžete zvoliť napríklad roh v obývacej izbe, ktorý sa dá elegantne od okolitého diania oddeliť napríklad paravánom alebo lacným dreveným nábytkom.

 

Dizajn je dôležitý, ale zdravie ešte viac

Ďalším krokom je vytvoriť si dostatočne inšpiratívne prostredie. Veď predsa pracovný kútik bude pre vás miestom, kde denne presedíte aj niekoľko hodín. A práve to je dôvodom, prečo by ste mali uprednostniť zdravie pred dizajnom. Napríklad niektoré typy dizajnových stoličiek sú síce na oko pekné, avšak pri dlhodobom sedení na nich môže ísť v súvislosti s vašou chrbticou o hotové peklo.

Vhodná stolička na home office by mala podporovať prirodzenú polohu chrbtice a podopierať ju v celej dĺžke. Ergonomické stoličky tiež umožňujú nastaviť výšku sedenia, sklon sedadla a operadla, či výšku opierok rúk. Rovnako je dôležitá správna výška stola – rameno s predlaktím by malo zvierať 90° uhol. Ďalšia vec, na ktorú si treba dať pozor je to, aby stolička nebola príliš mäkká. Mohla by narušiť pohodlné usadenie bedier.

Čo sa týka umiestnenia monitora, ideálne by sme sa naň mali pozerať zo vzdialenosti približne osemdesiat centimetrov. Menšia alebo väčšia vzdialenosť môže zbytočne zaťažiť oči.

Vhodný pracovný stôl na home office prácu by mal mať šírku okolo 120 cm a hĺbku 80 cm. Ideálna výška od zeme sa pohybuje niekde na úrovni 75 cm. Samozrejme, vo veľkej miere to závisí od toho, kto sedí za stolom. U výrazne menšieho alebo väčšieho človeka, treba túto výšku prispôsobiť na mieru. V tom prípade je najlepším riešením výškovo nastaviteľný stôl, kde navyše môžete striedať polohu sedenia a státia.

Prirodzene, v domácej pracovni musí byť poriadok. Preto je dôležité, aby ste v nej mali dostatok políc alebo skríň, kde môžete uložiť pracovné dokumenty. Výborným riešením je napríklad knihovníčka do pracovne. Samozrejmosťou je tiež zásuvkový kontajner pod stolom a organizéry na papiere, či písacie potreby.

TIP

V prípade, že plánujete skladať nábytok do domácej pracovne svojpomocne, nezabudnite si pripraviť batérie do AKU ručného náradia.

 

Pozor na svetlo

Správne nastavené osvetlenie je kľúčovým faktorom každého ideálneho prostredia na prácu. Nesprávne osvetlenie totiž unavuje oči, a to má za následok pocit celkovej únavy a neefektivitu pri práci. Samozrejme, z dlhodobého hľadiska takéto osvetlenie tiež poškodzuje zrak. Kým na pracovisku by mal dostatok svetla zabezpečiť zamestnávateľ, u vás doma si musíte poradiť sami.

Riadne osvetlená pracovňa
Riadne osvetlená pracovňa

 

Pracovný kútik by preto mal mať dostatok denného svetla. V prípade, ak vám to dispozícia miestnosti neumožňuje, snažte sa zabezpečiť si aspoň umelé. Pochopiteľne, na pracovnom stolíku by nemala chýbať ani stolová lampa. Najmä ak ste prevažne nočný tvor a uprednostňujete prácu večer. Pamätajte, že práca v pološere, či len pri svetle z monitora, je absolútne neprijateľná.

V tomto smere je určite šikovným nápadom siahnuť po LED svetlách. Sú síce drahšie, ale ušetria viac ako polovicu spotreby úspornej žiarovky. Konkurenciu tiež predbehnú v životnosti, pretože umožňujú až okolo 50 000 hodín prevádzky. Zbavuje vás to otravnej činnosti častej výmeny žiaroviek.

 

Urobte si v pracovných veciach poriadok

Pokiaľ chcete byť na home office skutočne efektívny, potrebujete mať vo svojich veciach poriadok. Žiaden chaos, i keď aj ten za určitých okolností dokáže podporiť kreatívne myslenie. Isté však je, že vás určite spomalí napríklad niekoľkominútové hľadanie jedného papiera v kope ďalších.

Poriadok v home office
Poriadok v home office

 

V tomto smere je nutnosťou dostatok úložného priestoru, ktorý vás ochráni pred neporiadkom na stole. Hlavne ak pracujete s rozsiahlejšou administratívou. Niekedy je však poriadok ťažšie udržať, ako si ho vytvoriť. Tu však existuje jeden šikovný trik. Svoje miesto na prácu si vždy ráno odfoťte a dbajte na to, aby v takom stave bolo aj po práci.

 

Myslite na dekorácie

V súvislosti s dekoráciami pracovného miesta sú určite najlepším riešením živé rastliny. Tie nielenže skrášlia pracovné prostredie, ale dokážu aj upokojiť psychiku a dokonca podľa niektorých vedcov, zvyšujú tiež produktivitu práce. Pravdepodobne je to z dôvodu, že zelené rastliny čistia vzduch od oxidu uhličitého, ktorého nadmerná koncentrácia v miestnosti uspáva a sťažuje kreatívne myslenie. Vhodnými rastlinami sú napríklad paprade, brečtany alebo dracény.

Čo sa týka farebnosti a rôznych estetických doplnkov, tak opatrne s nimi. Napríklad sviečky, zrkadlá a rôzne noviny (ak v nich nepracujete) na pracovný stôl nepatria. Nevypláca sa to preháňať ani s fotkami, často iba odvádzajú pozornosť.

oncentrovaniu tiež nepomáha príliš veľa výrazných farieb spolu na jednom mieste, napríklad v podobe farebných obrázkov na stene či na nástenke. V jednoduchosti je krása, a to platí aj pre efektivitu práce.

 

Bonusová rada na záver

K home office pracovni patrí aj tiché a pokojné miestečko, ktoré bude slúžiť na čítanie dokumentov či študovanie materiálov. Na tento účel je šikovné použiť napríklad komfortné kreslo s taburetkou a lampou, kde sa budete môcť pohodlne uložiť. Telefón ale do tejto oázy pokoja a triedenia myšlienok rozhodne nepatrí!

obrázky: freepik.com

 

Redakcia

Redaktor magazínu Jobee.sk. Snaží sa vám priniesť zaujímavé informácie na témy kariéra, motivácia a pracovný život.