Jobee.sk

Magazín o práci a kariére

KariéraPráca

Ako sa stať virtuálnym asistentom?

Žijeme v dobe, kedy sa práca z domu prediera raketovým tempom vpred. A nie je predpoklad, že by sa to zmenilo. Pandémia mnohých naučila, že na to, aby človek pracoval, nemusí nutne chodiť na pracovisko. Vhodné pracovné podmienky si každý dokáže vytvoriť aj v pohodlí svojho domova. Jednou z týchto možností je i práca virtuálneho asistenta. Čo táto činnosť predstavuje a ako sa ním stať, si povieme v našom článku. 

  

 

Prečo sa stať virtuálnym asistentom?

Chcete cestovať po svete? Nebaví vás dochádzanie do zamestnania? Chcete mať viac času na rodinu a svoje záľuby? Na všetky tieto otázky dokáže kladne odpovedať práca virtuálneho asistenta. Spája v sebe totiž množstvo výhod. A to ako pre vás samotných, tak aj pre zamestnávateľa.

V prvom rade si treba uvedomiť, že práca z domu momentálne predstavuje rastúci biznis s vysokým príjmovým potenciálom. A čo je dôležité, náklady na to, aby ste sa stali virtuálnym asistentom, sú minimálne. Vystačíte si aj so zariadením, ktoré máte na osobné použitie. Samozrejme, treba spoľahlivé internetové pripojenie.

Výhodou je tiež, že sa môžete slobodne rozhodnúť, v akej oblasti podnikania a na aký typ klientov sa zameriate. Podľa toho si môžete nastaviť  svoje odborné preferencie a ďalej sa v tom vzdelávať a profesijne rásť. Moderná doba praje pracovným špecializáciám a pozícia virtuálneho asistenta nie je žiadnou výnimkou.

A samozrejme, je tu obrovská časová flexibilita. Môžete sa slobodne rozhodnúť, ktoré hodiny a koľko chcete stráviť prácou. Nikto vám nemôže nič prikázať, ani zakázať. Ste tak pánom svojho času a svojho pracovného nasadenia.

Virtuálny asistent

 

Na druhú stranu je tu i zopár nevýhod, ktoré sú spojené predovšetkým s domácim podnikaním. To znamená napríklad, že si budete musieť viesť záznamy o daňovom podaní. Tiež nebudete mať výhody väčšiny pracovných miest na plný úväzok – zdravotné poistenie, dôchodkové sporenie a ďalšie.

V konečnom dôsledku však výhody práce z domu jasne prevyšujú jej nevýhody.

 

Bonusový tip

Buďte opatrní a svojich potenciálnych klientov, pre ktorých budete prácu virtuálneho asistenta vykonávať, si dobre preverte. Všetky firmy, ktoré vás zamestnajú musia byť legitímne. Vyhnete sa tým možným rizikám. Najmä v súvislosti so zdieľaním bankových informácií s priamym vkladom.

 

Pracovná náplň

Ako je už z názvu zrejmé, práca virtuálneho asistenta v sebe zahŕňa úlohy, ktoré by inak vykonával administratívny asistent alebo sekretárka. Čo si pod tým konkrétne predstaviť? Prinášame vám stručný zoznam základných činností, ktorými môžete klientovi uľahčiť jeho pracovný život:

  • Online i offline zákaznícka podpora (Skype, messenger, email…)
  • Spravovať eshopy a webové stránky
  • Vykonávať internetové prieskumy
  • Starať sa o firemné sociálne siete – Facebook, Twitter, LinkedIn …
  • Viesť bežnú administratívu
  • Prijímať telefonické hovory a komunikovať so zákazníkmi
  • Pomáhať s marketingom
  • Udržiavať a spravovať firemnú databázu zákazníkov
  • Pripravovať podklady pre účtovníctvo
  • Organizovať klientovi pracovný diár – schôdze, zahraničné cesty….
  • Prepisovať texty z rokovaní – napríklad z audionahrávok schôdze
  • Vytvárať PowerPoint prezentácie
  • Digitalizovať dokumenty

Samozrejme, tým sa možnosti virtuálneho asistenta nekončia. Každý klient môže mať svoje vlastné požiadavky a nároky na prácu. Napríklad, virtuálny asistent sa môže venovať iba účtovníctvu pre klienta, vykonávať online výskum, či vytvárať prezentácie pomocou nespracovaných údajov. Práve preto je dôležité pravidelné vzdelávanie sa a prípadne i špecializácia na konkrétnu pracovnú oblasť.

 

VEDELI STE, ŽE: Virtuálni asistenti sú často nezávislí dodávatelia. To znamená, že pracujú pre seba a spoločnosť je ich klientom. Pochopiteľne, môžu pracovať pre viacero spoločností naraz.

 

Čo k tomu treba

Ako už iste tušíte, väčšinou sú zručnosti potrebné na vykonávanie práce virtuálneho asistenta totožné s administratívnym asistentom. Napríklad sa nezaobídete bez vynikajúcich organizačných schopností, príjemného telefonického vystupovania a určitých počítačových znalostí (aspoň na stupni bežného užívateľa MS Office).

To vám však nemusí stačiť. Ako už bolo v článku zmienené, niektoré zákazky môžu mať špecifické požiadavky. A pokiaľ nechcete prísť o zárobok z nich, musíte sa ich naučiť zvládnuť. Napríklad k nim patrí webový dizajn, multitask, plánovanie udalostí, či účtovníctvo. Niekedy má tiež klient požiadavky na vaše odborné zameranie.

Práca virtuálnej asistentky

 

Pochopiteľne, pokiaľ nie ste práve nomádom a necestujete po svete, musíte mať doma zriadené vhodné pracovné podmienky. To znamená vo vyhradenom čase pokoj na prácu a svoj osobný pracovný priestor (stôl, kreslo, počítač, tlačiareň), do ktorého vám nebudú ostatní členovia domácnosti chodiť.

VEDELI STE, ŽE: Môžete si podať žiadosť o certifikačný program virtuálneho asistenta. Existuje totiž mnoho spoločností, ktoré takéto certifikáty ponúkajú. Väčšina z nich vyžaduje poplatky, ale niektoré sú aj bezplatné.

 

Ako získavať pracovné ponuky

Prvým rozumným krokom je začať byť aktívny na sociálnych sieťach – najmä LinkedIn, Facebook a Instagram. Výhodou je, že si tu môžete vybrať svojho budúceho klienta aj na základe vlastných požiadaviek a tiež podľa toho, ako sa na sociálnych sieťach chová.

Rovnako sa môžete obrátiť na profesionálne asociácie virtuálneho asistenta. Tie vám dokážu pomôcť s priamym kontaktom na klientov. Tiež sa vyplatí vyhľadávať virtuálne asistenčné pracovné miesta online. V súčasnosti sú tieto pracovné ponuky vo veľkej obľube na väčšine pracovných portáloch, či online inzerciách na vyhľadávanie práce.

Najobľúbenejšie sú napríklad zahraničné Monster.com, Indeed.com a CareerBuilder.com. Pracovné ponuky na virtuálneho asistenta však môžete objaviť aj na stránke jaspravím.

 

Bonusové tipy na záver

Na záver sme pre vás pripravili zopár dobre mienených rád v súvislosti s prácou virtuálneho asistenta:

  • Založte si jednoduchý pracovný notes kde si budete písať všetko to, čo klient v rámci zákazky požaduje. Zachováte si prehľad v úlohách.
  • Pokiaľ si na zadanie od klienta netrúfate, radšej to odmietnite. Je lepšie prísť o peniaze ako o svoju reputáciu a dobré meno.
  • Vždy dajte klientovi odhad termínu splnenia zákazky.
  • Na prácu počítajte s istou časovou rezervou.

 

obrázky: pexels.com

 

Redakcia

Redaktor magazínu Jobee.sk. Snaží sa vám priniesť zaujímavé informácie na témy kariéra, motivácia a pracovný život.